Pracovní cesta a náhrada nákladů na dopravu
Při pracovní cestě se obvykle předpokládá, že zaměstnanec využije veřejnou dopravu (například autobusy, vlaky nebo tramvaje), jak je uvedeno v § 157 zákoníku práce. Zajímavé je, že i když zákon zmiňuje možnost využití taxislužby, nepočítá přímo s cestováním vlastním vozidlem zaměstnance nebo služebním vozidlem firmy. Tato varianta je možná v situacích, kdy je potřeba dojet na místo, kam veřejná doprava v určitých hodinách nejezdí, jako je například cesta z vlakového nádraží na odlehlé místo.
Proplacení jízdenek na veřejnou dopravu
Zaměstnanci náleží náhrada nákladů na dopravu, pokud použije hromadnou dopravu na dálkových trasách nebo taxislužbu. Tato náhrada se vyplácí na základě skutečně vynaložené částky, což znamená, že zaměstnanec má právo na proplacení plné ceny jízdenky za autobus nebo vlak.
Kromě dálkové dopravy může zaměstnanec využít i místní hromadnou dopravu. V některých regionech, jako je například Praha a Středočeský kraj (PID), Liberecký kraj (IDOL) nebo Královéhradecký a Pardubický kraj (IREDO), se mezi těmito typy dopravy často rozlišuje pouze v rámci regionálních dopravních systémů, což činí toto rozdělení méně zřejmým.
Náhrada nákladů na místní dopravu
Pro náhradu nákladů na místní dopravu platí, že zaměstnanec musí prokázat výši výdajů předložením jízdenky. Avšak pokud se jedná o pracovní cestu v rámci obce, kde má zaměstnanec své pracovní místo, není potřeba jízdenku předkládat. Například při cestě mezi pravidelným pracovním místem a jiným pracovištěm není nutné dokládat náklady na dopravu, pokud má zaměstnanec předplatní jízdenku.
Pokud tedy zaměstnavatel zaměstnance výslovně požádá, aby použil svůj vlastní vůz, tak zaměstnanci přísluší v plné výši za každý ujetý 1 km jízdy základní náhrada (to je onen amortizační příspěvek) a náhrada výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu. Za použití jednostopého vozidla má zaměstnanec v r. 2023 nárok na náhradu za 1 km jízdy, která činí nejméně 1,40 Kč. Za použití osobního silničního motorového vozidla má zaměstnanec nárok na 5,20 Kč za každý ujetý kilometr jízdy. Při použití přívěsu k silničnímu motorovému vozidlu se sazba základní náhrady za 1 km jízdy zvyšuje nejméně o 15 %, takže přinejmenším na 5,98 Kč. Vyhláška č. 398/2023 Sb. tyto náhrady pro rok 2024 valorizuje. Sazba základní náhrady za 1 km jízdy činí nově pro rok 2024 nejméně u jednostopých vozidel a tříkolek 1,50 Kč, osobních silničních motorových vozidel 5,60 Kč. Zvýšení za použití přívěsu a dvojnásobek za nákladní vozy S 15% navýšením za použití přívěsu tak činí amortizační sazba za 1 km jízdy v r. 2024 6,44 Kč. Základní náhrada za použití nákladního automobilu, autobusu nebo traktoru činí dvojnásobek sazby pro osobní auto, takže dosud v r. 2023: 10,40 Kč za 1 km jízdy a nově v r. 2024: 11,20 Kč za 1 km jízdy.
Použití firemního vozidla a náhrada za pohonné hmoty
Pokud zaměstnanec používá firemní vozidlo a platí za pohonné hmoty z vlastní kapsy, má nárok pouze na náhradu skutečných nákladů na palivo. Pokud však zaměstnanec použije firemní kartu k nákupu benzínu nebo nafty do firemního vozidla, náhrada za jízdní výdaje již není poskytována.
Náhrada za spotřebované pohonné hmoty
Zaměstnavatel vypočítá náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu vynásobením ceny paliva a množství spotřebovaného paliva. Cena benzínu, nafty nebo elektřiny v případě elektromobilů může být buď stanovena podle skutečné nákupní ceny, nebo na základě průměrné ceny uvedené ve vyhlášce.
Zaměstnanec musí cenu pohonných hmot doložit účtenkou z čerpací stanice, která prokazuje souvislost s pracovní cestou. Účtenka musí pocházet buď z období těsně před pracovní cestou, nebo přímo během ní. Pokud zaměstnanec předloží více účtenek za nákup paliva, které souvisejí s pracovní cestou (například část paliva natankoval před cestou, část během ní), vypočítá se cena pohonných hmot jako průměr ze všech doložených cen.